duminică, 11 ianuarie 2009

Computer-supported collaborative learning

CSCL reprezinta un domeniu de cercetare nou, aflat in expansiune, stimulat de avansul tehnologic al sistemelor de calcul, dar, mai ales, de interesul crescut al cercetatorilor pentru imbunatatirea metodelor de invatare.
Viziunea CSCL propune o noua abordare pentru procesul de invatare: utilizand tehnica de calcul moderna, se vor crea spatii virtuale, in care membrii unui grup vor invata interactionand impreuna. Astfel, cei doi piloni CSCL sunt: software confortabil pentru crearea mediului de comunicare si interactiunea dintre membrii grupului.
Acest software dedicat CSCL trebuie sa contina interfete evoluate, atractive si potrivite scopului didactic respectiv. Pentru ca viziunea CSCL sa aiba sanse cat mai mari de izbanda, se recomanda ca interfetele web folosite sa fie actualizate iterativ in functie de rezultatele obtinute in urma procesului de invatare al grupului.
Interactiunea dintre membrii grupului presupune interpretarea individuala a notiunilor studiate, interschimbarea acestor opinii, dezbaterea sensurilor, evidentierea unor modele de intelegere si concluzionarea.

Din experienta proprie, am observat cele doua modalitati diferite de studiu in grup: cooperarea si colaborarea. Cooperarea inseamna impartirea materiei de studiat la membrii grupului. Adesea, am experimentat aceasta metoda in cadrul proiectelor dezvoltate alaturi de colegii de grupa sau de serie.
Totusi, colaborarea este o viziune noua asupra procesului de invatare. Nu cred ca ne este atat de inedita cum pare intrucat sistemul forum-urilor si al email-urilor grupurilor de la facultate creeaza exact acel mediu virtual in care membrii grupului (noi, studentii de la Calculatoare) dezbat intelesurile temelor, proiectelor, cursurilor, laboratoarelor. Astfel, pe nesimtite, acest model devine prezent in vietile noastre, insuflandu-ne o noua orientare.

Filozofia CSCL este foarte simpatica; se bazeaza pe cateva intrebari de esenta: Cunostintele vor apartine numai grupului sau si membrilor? (Cunostintele - modul de gandire s-a format ca urmare a interactiunii membrilor, deci nu poate apartine unor indivizi. Totusi, grupul nu poate detine cunostinte intrucat aceasta capacitate vizeaza exclusiv o fiinta).
Sau o alta intrebare ar putea fi: Cum se poate forma un sens comun general corect in urma interactiunii unor subiectivitati individuale? Logic vorbind, cum sa rezulte un adevar in urma aplicarii secventiale a unor filtre de individualizare?

Totusi, acest domeniu se potriveste realitatilor tehnologice actuale si tendintelor de globalizare; astfel ca viitorul pare a fi favorabil extinderii retelei CSCL spre a deveni globala.

Niciun comentariu: