miercuri, 5 noiembrie 2008

Joomla si vanatoarea de template-uri


Pentru ca nici unul dintre noi nu are extraordinar de mult timp liber ne-am decis sa nu scriem noi codul pentru pagina de la 0, ci sa folosim un CMS (Content Management System) si un template. Adevarul e ca, cel putin eu una, voiam de destul de mult timp sa vad cum arata partea de administrare a unui site „in the real world“ - recunosc, scrisul de cod HTML intr-un editor text suna romantic, dar din perspectiva mea de programator non-PHP (at least for now), activitatea mai sus mentionata mi se pare extrem de consumatoare de timp si error-prone. Asa ca ... CMS it is, si mai exact Joomla.


Ca orice produs open source, Joomla este sustinut de o comunitate destul de numeroasa, care pune la dispozitie nu numai informatii celor care incearca sa puna pe picioare un site, ci si template-uri si extensii, to suit every need. Joomla a aparut cam prin 2000 (cel putin asa spun ei pe site) si a ajuns la versiunea 1.5, ca urmare a interesului si eforturilor depuse de dezvoltatori din toata lumea – multi ani inainte, spunem noi, si cat mai mult software open source :).


Pasul natural in evolutia site-ului nostru, dupa instalarea Joomla, a fost cautarea unui template potrivit „afacerii“ noastre, si cum e vorba de interfete web, felul cum arata pagina de prezentare conteaza destul de mult. In momentul de fata, cand sunt introdusi termenii „free Joomla template“ Google returneaza in jur de 10 milioane de intrari :) ... but here's the catch: template-urile care chiar sunt free nu sunt atat de numeroase. Si nu toate template-urile sunt compatibile cu versiunea 1.5 a CMS-ului (chiar daca in descrierea unora dintre ele scrie ca sunt).


Majoritatea site-urilor au o galerie destul de redusa de template-uri free (uneori grupate pe categorii – arta, business, agricultura, etc.) si gazduiesc un numar mult mai mare de template-uri contra cost. Idee care mie mi se pare putin sneaky, adica: aducem oamenii pe site-ul nostru, atragandu-i cu un produs gratuit, oamenii rasfoiesc galeria noastra free si, pentru ca, cel mai probabil nu or sa gaseasca ceva care sa li se potriveasca, or sa arunce un ochi si pe produsele aflate la vanzare...care sunt mult mai glossy, mult mai configurabile, modulare, stabile (you get the point). Daca avem noroc, utilizatorii or sa fie si dupa o sesiune destul de lunga de free template browsing, moment in care perspectiva de a investi 10,30,90 de dolari intr-un template nu mai e chiar atat de respingatoare, asa ca sunt dispusi sa puna banul jos. Adevarul e ca, pana la urma, e si asta o forma de marketing, nu?



Totusi, noi am ramas “de nestramutat” in dorinta noastra de a gasi THE free template (fara a ceda tentatiei de a ne alatura dark side-ului – adica sa luam o tema comerciala de pe un torent)...O sa fiu sincera si o sa recunosc ca nu am reusit sa gasim ceva care sa fie “ca o manusa” pentru site-ul nostru: am dat peste multe template-uri simpliste, sau care pur si simplu nu se potriveau deloc nici cu personalitatea noastra, nici cu business-ul pe care urmeaza sa il desfasuram. Asa ca am facut un compromis: am ales unul care arata destul de bine (chiar si dupa mai multe modificari), care e usor configurabil si compatibil cu Joomla 1.5. Tema se numeste Sublime, si daca vreti sa vedeti cum arata in action, aruncati un ochi la noi pe site.

Niciun comentariu: